Zajezdnia Muzealna Brus. Dzień otwarty w zabytkowej zajezdni tramwajowej

Zajezdnia Muzealna Brus zajezdnia tramwajowa znajdująca się na łódzkim osiedlu Brus, przy ulicy Konstantynowskiej 115. Obecnie pełni funkcję muzeum prowadzonego przez Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi we współpracy z MPK-Łódź.
3 maja Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi zachęcał do odwiedzenia zabytkowego obiektu. Wstęp do Zajezdni Muzealnej Brus był bezpłatny.





Na terenie zajezdni występują ekspozycje wewnętrzne (mieszczące się w dawnym budynku administracyjnym) oraz zewnętrzna wystawa wagonów tramwajowych oraz autobusów obsługujących łódzki transport publiczny. Zajezdnia jest udostępniana zwiedzającym w okresie od lutego do listopada.

Na początku do zwiedzania były  "Kasowniki biletów - wczoraj i dziś", zobaczyć je można  w namiocie informacyjnym. Marcelowi bardzo się podobało kasowanie biletów ;)


Do 1983 roku bilety w komunikacji miejskiej "kasowali" konduktorzy. Potem w tramwajach i autobusach tę rolę w pełni przejęły kasowniki, które już na stałe wpisały się w codzienne podróże mieszkańców Łodzi.




















Urządzenia, które potwierdzały skasowanie biletu przez pasażera - najpierw tylko go dziurkowały, potem drukowały, a teraz dziurkują i drukują.


Następna wystawa, to wystawa taboru tramwajowego :)

  • Konstal 803N #2 
Lata budowy: 1973-1974 Wagony 803N eksploatowano w MPK do 1992 r. Nie przeprowadzono w nich żadnych istotnych zmian poza pełnym oddzieleniem kabiny motorniczego pod koniec lat 80.

Spółka Tramwaje Podmiejskie z siedzibą na Brusie eksploatowała wozy typu 803N w praktycznie niezmienionej formie do 31 marca 2012 r. Jeden z tramwajów, wagon nr 2 z 1973 r. (dawny 947 z MPK) został w 2010 r. przemalowany w barwy historyczne z okazji 100-lecia Zajezdni Brus i linii do Konstantynowa Łódzkiego. We wrześniu 2012 r. został odkupiony przez Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.
Obecnie to jedyny w Polsce sprawny wagon tej serii w wersji niezmodernizowanej.



Wandal ;) 



  • Konstal 2N1 #108 Pług odśnieżny 
Lata budowy: 1951
Tramwaj eksploatowano od 1951 r. z numerem 218. 
W 1975 r. przeznaczono go na wóz gospodarczy i nadano numer 2026. Podczas przebudowy skrócono w nim pomosty i zamontowano pług lemieszowy służący do odśnieżania torowisk. 
Jest to najmniej zaawansowany technicznie pług w zbiorach taboru historycznego. W 1993 r. pojazd został włączony do floty Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej i otrzymał numer 108.




  •  Konstal 2N2 #92031 Pług odśnieżny  
Wagon nr 92031 jest pługiem wirnikowym odrobinę bardziej zaawansowanym technicznie i powstał kilka lat później. Służbę liniową pełnił w latach 1956-1979 z numerem bocznym 130. Później został przeznaczony na odśnieżarkę. 




W niektórych tramwajach można było podzwonić :) dzyń dzyń



  •  Sanok Sn1 #17 
Lata budowy: 1928-1929
Wóz miał mierzyć 10280 mm długości, wewnątrz długiego, przedziału mieścić 28 miejsc siedzących na poprzecznie ustawionych ławkach, zaś krótkie pomosty pozbawione drzwi zewnętrznych miały zwężać się ku końcom pojazdu. Według tego standardu KEŁ zamówiła w trzech fabrykach serię blisko 150 nowych wagonów, dostawy rozpoczęły się jesienią 1927 roku i ustały wkrótce po wybuchu Wielkiego Kryzysu Gospodarczego.
Zdjęcie archiwalne

. W 1999 r. dobrze zachowane nadwozie odkupił Tomasz Adamkiewicz. Rozpoczął się żmudny proces renowacji, zakończony powodzeniem w 2010 r. Odrestaurowany wagon stacjonuje obecnie w Zajezdni Muzealnej Brus.




Następna wystawa to autobusy itp. ;)










Źródło  http://www.kmst.pl/

Komentarze